Terug naar overzicht

12 juni 2025

Studenten Urban Studies werken aan maatschappelijke gezondheidsvraagstukken

Studenten Urban Studies van de Universiteit Leiden hebben gedurende een half jaar gewerkt aan een urgente en maatschappelijke vraagstukken onder begeleiding van Sandra van Dijk, universitair hoofddocent, Gezondheidspsychologie. Via het netwerk awpg Lumens deed Sandra een oproep voor vraagstukken waar de studenten hun tanden in konden zetten. Zo kwamen Astrid Doorduijn, senior onderzoeker gezondheidsbevordering, van de Haagse Hogeschool, en Nikki Bruin en Candace Breman van Team Seksuele Gezondheid, van Hecht GGD Hollands Midden op de lijn. Zij begeleidden de studenten vanuit een opdrachtgevers- en expertrol. De studenten werkten aan een oplossing voor het vraagstuk waar de Haagse Hogeschool mee worstelde: hoe kunnen we jongeren mediawijs maken tegen de desinformatie over ongezonde leefstijl op social media? En aan een oplossing voor dat van Hecht GGD Hollands Midden: hoe kunnen we het condoom gebruik onder studenten stimuleren?

Het is fantastisch om te zien hoe de studenten zich in korte tijd hebben kunnen inlezen en inleven en met zoveel creatieve en onderbouwde oplossingen op de proppen zijn gekomen. – Sandra van Dijk

We nemen je mee in de aanpak van de studenten en de oplossingen die zij aan Sandra, hun medestudenten en de experts via zelfgemaakte video’s lieten zien tijdens de eindbijeenkomst op 8 mei 2025.

Mediawijsheid: desinformatie

Met name jongeren zijn vatbaar zijn voor desinformatie met betrekking tot gezondheid op social media. Niet alleen brengen zij de meeste tijd online door, zij zijn vaak ook niet goed in staat om onderscheid te maken tussen feiten en fabels en ze weten vaak niet waar ze wel betrouwbare informatie kunnen vinden. 

In twee teams gingen studenten van Urban Studies aan de slag, om volgens Design Thinking methodiek een passende oplossing te vinden. Ze hebben daarbij gekeken naar literatuur, gesproken met de doelgroep en docenten en met onderzoekers van de Haagse Hogeschool. Uiteindelijk presenteerde de teams hun oplossing; team 1 ontwikkelde een innovatieve onderwijsmethode om jongeren te leren over mediawijsheid. Team 2 ontwikkelde een online game waarbij jongeren spelenderwijs leren hoe ze desinformatie kunnen herkennen.

Beide concepten bieden goede handvatten om in vervolg onderzoek door te ontwikkelen en implementeren. – Astrid Doorduijn

Dalend condoomgebruik onder studenten

Twee groepen studenten gingen met dit vraagstuk aan de slag. Na een paar weken in de literatuur en methodiek te zijn gedoken bespraken we hun eerste versie. Na de feedbackronde presenteerden de groepen hun mooie eindresultaat. Groep 1 presenteerde een manier om studenten in het uitgaansleven op een toegankelijke manier condooms aan te bieden. Met financieel plan en al. Hiervoor ontwikkelden ze een automaat waarin je alles voor het nachtleven kon halen met je studentenpas of pinpas. Van flesjes water tot condooms. Door ook andere artikelen in de automaat te plaatsen en deze op een uitgaanslocatie te plaatsen verlaagden ze de drempel om condooms te halen. 

Fantastisch om te zien hoe de studenten deze opdracht hebben aangepakt en met hele creatieve en doordachte oplossingen zijn gekomen! – Candace Breman

Groep 2 ontwikkelde een interventie voor studentenhuisvesting. Ze ontwierpen merchandise waarbij er op een positieve manier aandacht wordt gevraagd voor condoomgebruik. Tegelijkertijd bieden ze gratis condooms aan voor de bewoners. En welk kledingstuk is hier het beste voor? Exact, ondergoed! Door de slogans op een zichtbare plek op het ondergoed te plaatsen, is de drempel om het gesprek te starten een stuk verlaagd.

Het was een interessante middag met mooie interventies bedacht door de doelgroep, voor de doelgroep! – Nikki Bruin

 

 

 

© 2025 awpg Lumens. Alle rechten voorbehouden / Disclaimer / Privacy / Realisatie: Lemon