7 juli 2025
 De gesprekken tussen netwerkorganisaties awpg Lumens en Campus Gouda hebben geleid tot een mooie samenwerking: een innovatietraject dat zich richt op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI)!
De gesprekken tussen netwerkorganisaties awpg Lumens en Campus Gouda hebben geleid tot een mooie samenwerking: een innovatietraject dat zich richt op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI)!
Campus Gouda richt zich op drie urgente maatschappelijke thema’s, waaronder Zorg & Technologie. Campus Gouda brengt partijen samen rond complexe en strategische vraagstukken, waar vervolgens studenten in innovatietrajecten mee aan de slag gaan. Studenten werken daarin samen met professionals aan innovatieve oplossingen voor de vraagstukken.
Via het netwerk awpg Lumens kwam Jitse de Vries, projectleider Campus Gouda, in contact met Marte Souwer, regionale coördinator van de GLI in Midden-Holland, werkzaam bij Hecht GGD Hollands Midden. Marte: “Ik had het er met Jitse over dat gemeenten en experts in regio Midden-Holland aangeven dat de GLI niet voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Dit bleek een mooi vraagstuk voor een innovatietraject.” Vervolgens werkten multidisciplinaire groepen studenten van verschillende opleidingen zoals, fysiotherapie, ergotherapie, social work en verpleegkunde aan het vraagstuk. Jitse zorgt er als procesbegeleider voor dat de studenten goed van start gaan. “Waar nodig ben ik hun sparringpartner en begeleid ik de studenten, met oog voor zowel de leerdoelen van de studenten als de behoefte van de opdrachtgever.”
Samarinde van Schijndel, tweedejaars student Fysiotherapie aan de Hogeschool Rotterdam, was een van de studenten die tijdens het innovatietraject aan een oplossing voor dit vraagstuk werkte. “We hebben ons verdiept in de perspectieven van de deelnemer, de huisarts en de zorgaanbieders. Dit brede inzicht heeft ons geholpen om een oplossing te bedenken die werkt voor alle betrokken partijen. Mijn specifieke rol binnen het project was het verzamelen van informatie over de BeweegKuur. Deze taak sluit goed aan bij mijn achtergrond als fysiotherapiestudent, aangezien dit programma sterk gericht is op beweging.”
De studenten stellen scherpe vragen en weten relevante informatie uit het werkveld op te halen. Dat is mooi om te zien. – Jitse de Vries
Als opdrachtgever was Marte gedurende het traject beschikbaar voor vragen en bracht ze nieuwe informatie of contactpersonen en experts in op verzoek van de studenten. “Zij brengen gedurende het project kennis in, maar kijken tegelijkertijd mee met de tussentijdse resultaten.’
Ik ben verrast door de grootte en de diversiteit van de groep studenten die de Campus Gouda aan het project heeft verbonden. Het brengt energie en een ander perspectief – Marte Souwer
Marte geeft aan dat studenten door hun open blik en creativiteit vernieuwende inzichten inbrengen in de beantwoording van het vraagstuk. Tegelijkertijd biedt het studenten de kans om buiten de lesstof ergens diep in te duiken en een, voor hen volledig nieuw, onderwerp te verkennen. Marte: “Het maakte ook direct zichtbaar hoe complex het is. Eenvoudige antwoorden zijn er niet. Het vraagt gezien de relatief korte looptijd om een focus. Daarbij moeten de studenten worden geholpen.”
Studenten leren hoe het is om te werken aan een concrete vraag uit de praktijk, waarbij ze hun theoretische kennis direct kunnen toepassen. Jitse: “Voor mij persoonlijk is het leuk om te zien hoe studenten zich ontwikkelen tijdens het traject. Het geeft energie om te werken op het snijvlak van onderwijs en praktijk, en om bij te dragen aan innovatieve oplossingen voor vraagstukken die in de regio spelen.
De studenten hebben de opdracht gekregen om de gemeente te voorzien van een operationeel advies met concrete stappen of een product. Om zo tot voldoende passend en toegankelijk-GLI aanbod te komen. Marte: “Deze groep studenten heeft zich gefocust op de het verminderen van uitval van de eerste generatie GLI programma’s COOL, Slimmer en Beweegkuur. Deze programma’s worden ook in Midden-Holland aangeboden. De voornaamste redenen van uitval zijn: gebrek aan tijd, onvoldoende motivatie, tegenvallend resultaten, gezondheidsproblemen en een mismatch tussen het programma en de verwachtingen of behoeften. Dit laatste trek hun aandacht.”
Wat ik vooral geleerd heb, is om een probleem vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. En ik heb waardevolle ervaring opgedaan in interprofessioneel samenwerken. Dit neem ik zeker mee in mijn toekomstige beroep als fysiotherapeut. – Samarinde van Schijndel
Voor Samarinde was een van de grootste uitdaging binnen het traject het formuleren van een concreet doel voor ons eindproduct. Door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en expertise, hebben de studenten als team een sterk eindproduct kunnen opleveren. “Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een vragenlijst te ontwikkelen die inzicht geeft in welk GLI-programma het beste aansluit bij de behoeften van een deelnemer. De huisarts kan op basis van deze uitkomst gerichter adviseren. Op deze manier hopen we bij te dragen aan een betere match tussen deelnemer en programma, met als doel het aantal afhakers te verminderen en het succes van de GLi-trajecten te vergroten.”
Marte vertelt dat het innovatietraject zowel voor de studenten, als voor de opdrachtgever en aanwezige netwerkpartners en experts een waardevolle ervaring was. Marte: “Een van de betrokken netwerkpartners heeft aangeboden de vragenlijst te toetsen. Om zo het prototype door te ontwikkelden met een visualisatie daarvan op de website. Mogelijk kan een volgende groep studenten vanuit Campus Gouda hierbij ondersteunen.”
De opdrachtgever en aanwezige expert zien potentie in dit product. Ik zie ook in de toekomst kansen in de samenwerking tussen de Campus Gouda, gemeente en GGD. Er liggen nog stevige uitdagingen waarop we de denkkracht van studenten goed kunnen gebruiken. – Marte Souwer
© 2025 awpg Lumens. Alle rechten voorbehouden / Disclaimer / Privacy / Realisatie: Lemon